Vóór de auditie

 

1.1 Voorbereiding

  • Wees niet bang voor de auditie! Bij tv-shows wordt vaak een beeld geschept dat de auditiecommissie spijkerhard en schofferend is. Dit is niet normaal en is alleen maar voor de kijkcijfers. Mocht het wel voorkomen, dan hou je de eer aan je zelf: beledigen is niet het werk van een professionele auditiecommissie. Tips geven wel, dus neem aantekeningen zeker in overweging.
  • Voor wat ga je auditie doen? Luister/lees/bestudeer het stuk.
  • Weet van de nummers/aria’s of monologen die je doet waar ze in een stuk staan en wie het zingt/spreekt. Je kent de hele geschiedenis van het personage.
  • Is het stuk interessant voor je? Wil je er in spelen? Of is het interessant voor je carrière? Anders heeft het geen zin.
  • Ben je beschikbaar als het stuk gaat repeteren en spelen? Erg frustrerend als jij de hoofdrol krijgt en je moet de commissie dan vertellen dat je eigenlijk niet kunt. Zij zijn namelijk dus blij met je, en zullen teleurgesteld zijn.
  • Als je auditie doet voor iets, alleen maar om ervaring op te doen (aangezien je nog niet klaar bent met een show/studie ofzo), geef dat vantevoren aan. En anders doe je dat later in het proces als je wordt teruggevraagd.
  • Doe auditie alleen als je dat wìlt, niet omdat je ouders dat zóóó graag willen. Bij een auditie vallen die mensen zeer snel door de mand.
  • Leer de tekst en melodie foutloos. Je moet het kunnen dromen.
  • Kies nummers die in de stijl passen.
  • Meestal is er een piano met bijpassende pianist. Karaoke-cd’s zijn niet veel voorkomend. Informeer vantevoren bij twijfel.
  • Als je met microfoon zingt kun je altijd je eigen microfoon meenemen.
  • Als je je eigen combo meeneemt houdt dan rekening met opbouwtijden en de aanwezigheid van elektriciteit/aansluitingen/versterkers.
  • Kijk alle informatie na: hoeveel stukken moet je zingen? Uptempo, ballad? Welke stijl? Welke taal?
  • Als je de stijl van de show niet weet, omdat deze nieuw wordt gemaakt, dan bel je voor een indicatie van de stijl. Of je neemt van allerlei nummers mee: zit je “altijd goed”.
  • Zoek ruim vantevoren de route uit en de reistijd naar het auditieadres. Liever een uur te vroeg, dan 2 minuten te laat.
  • Zo maar audities doen en dan de hoofdrol krijgen en blijven krijgen is een sprookje… Soms komen sprookjes uit, maar meestal niet. Er is niets mis mee om eerst een basis te leggen met een professionele opleiding, cursus, zangles, dramatraining, dansles enzovoorts. Het kan zijn dat je in een productie wordt aangenomen bij een eerste auditie, maar nà die productie moet je ook aan het werk blijven. Hiervoor heb je een basis en expertise nodig! Die “ruwe diamant” moet na de stralende première ook nog 250x de show neerzetten, 8x per week. Dan moet je echt wel wat kunnen en goed op je zelf kunnen passen. Vergeet daarbij niet alle reistijden naar theaters en het PR-werk voor de show. Scholing en begeleiding wordt niet door alle productiekantoren geboden. Je kunt aan je lot worden overgelaten.

↑ terug naar boven

 

1.2 Gezondheid

  • Let op je gezondheid in de week voor de auditie. Je wilt in perfecte gezondheid zijn. Auditiedagen kunnen lang en zwaar zijn: soms zit je van 900u ’s ochtends tot 1700u ’s avonds bij de auditie.
  • Veel tijd bij auditie gaat op aan “wachten”. Verdeel je energie. Ga niet de hele tijd druk met iedereen kletsen: je belast je stem daarmee, en je energie raakt op. Niet iedereen heeft behoefte aan drukke gesprekken voor hun auditie: respecteer dat ook. Ben niet neerbuigend naar mede-auditanten: het kunnen je collega’s worden en dan moeten ze nog lang met jou werken. En ze zijn allemaal net zo onzeker als jij…
  • Tegen de zenuwen zijn allerlei middeltjes. Eigenlijk werken ademhalingsoefeningen en concentratieoefeningen het beste. Ook wat yoga-oefeningen bevorderen de rust. Je kunt eventueel (als het echt nodig is) wat kalmerende thee nemen of rescue-druppeltjes. Neem geen slaaptabletten, peppillen, alcohol of andere chemische rotzooi, want dat beïnvloedt je performance (en meestal niet ten goede…). Sommigen krijgen juist meer lef en durf om in je zelf alles bij elkaar te vloeken. Let wel op dat dat geen invloed heeft op de commissie of mede-auditanten.
  • Eet en drink genoeg tijdens auditiedagen: auditie doen kost veel energie en het zijn lange dagen.
  • Let op met wat je eet en drinkt op zo’n dag: melkproducten kunnen veel slijm opwekken. Scherpe kruiden en knoflook kunnen last veroorzaken in je maag of voor overlast bij de commissie of tegenspeler veroorzaken… Koolzuurhoudende dranken kunnen op onvoorspelbare momenten opspelen, vooral bij het zingen.
  • Ziekte: Wat doe je als je ziek bent voor je auditie? Uitrusten, veel slapen, thee met honing, stomen bij vastzittend slijm (liever dat, dan slijmwerende medicijnen, aangezien stembanden in een laagje slijm moeten zitten). Stemrust: niet praten! Vooral niet fluisteren, aangezien de “wilde lucht” die je gebruikt funest is voor je stem. Lichte stemoefeningen zoals neuriën of een glissando maken op de klank “–ng”.
  • Net voor de auditie: neem de tijd om in te zingen en om (lichamelijk) op te warmen. Als je nergens rustig kan inzingen, neurie dan veel en maak glissandi op de toon “-ng”, van de laagste toon van je bereik tot aan de hoogste en weer terug.

↑ terug naar boven

 

1.3 Kleding

  • Kleed je een beetje in de stijl van de voorstelling, dat maakt het makkelijker voor de commissie om jou te casten in hun show. Kom niet in een 3 delig pak naar een rockmusical. Of doe niet in je ouwe kloffie auditie voor een theateropleiding: de commissie moet zien dat jij òp het podium hoort: niet er nààst met een bezem…
  • Overdrijf het natuurlijk niet: Ga geen auditie voor “Cats” doen in je poezenpak.
  • Dames: hoge hakken zijn erg mooi, maar vaak ook onhandig voor rust en stabiliteit. Soms heb je het voor een nummer “nodig” voor de nodige “vrouwelijkheid”. Andere stukken zijn desastreus op je hakken. Trek ze aan en uit wanneer je wilt. Zelfs al doe je ze alleen voor een mooie binnenkomst aan en daarna meteen uit voor het zingen. Dat kan/mag!
  • Vaak kan de kleding je helpen bij de inleving/interpretatie. Maak een makkelijke combinatie van kleding zodat je snel wisselt. Bijvoorbeeld: Mooi in pak voor de 1e statige ballad, daarna jasje uit en de mouwen oprollen en wat knopen los voor de vrolijke uptempo.
  • Doe niet “te psychedelische” kleding aan: shirts met allerlei hypnotiserende patronen: dat kan de commissie afleiden van het onderwerp: jij.
  • Danskleding: Zorg voor makkelijk zittende kleding. Let op specifieke kledingeisen in de auditiebrief (strakzittend, showkleding enz.). Gebruik niet alleen maar zwart. Kan erg mooi zijn en slanker maken, maar in een groep val je nogal weg. Fluorescerende kleuren vallen op maar kunnen ook onrust creëren voor de commissie. Sexy is mooi, maar overdrijf niet: het kan tegen je werken.
  • Bij de auditie kan gevraagd worden iets uit te doen om bijvoorbeeld te zien of je genoeg gespierd bent voor een rol. Maar doe dit alleen als je je er goed bij voelt. Ga nooit over je grens.
  • Een extra trui of jas voor het wachten in tochtige of ge-airconditioneerde ruimtes is geen overbodige luxe.

↑ terug naar boven

 

1.4 Curriculum Vitae & foto

  • Op je CV staan al je relevante opleidingen en werkervaring. Vermeldt eerst je gegevens, Daarna eventueel stemtype. Daarna je ervaring: opleiding en werkervaring. Vaak wordt er een onderverdeling gemaakt in Zang, Acteren, Dans en Diversen (bijv. instrumenten, relevante sporten of hobby’s). Een indeling van je werkervaring kan zijn op jaartal, of in volgorde van belangrijkheid.
  • Zorg dat je CV klopt en hou hem up to date.
  • Lieg nooit op je CV: dit wordt tegen je gebruikt.
  • Je hoeft je ervaring niet weg te cijferen, maar overdrijf ook niet. “Een dragende rol in een wereldpremièrestuk met volle zalen” is een overdreven uitleg van jouw deelname als ezel aan het Kerstspel van je broertje’s basisschoolklas.
  • Vermeldt relevante ervaring: musicals van de basisschool zijn voor een professionele productie niet relevant.
  • Vermeldt naam (volledig), adres, leeftijd/geboortedatum, emailadres en eventuele website. Zorg ervoor dat de website er professioneel uitziet.
  • Vermeld stemsoort en bereik! Zet ook je bereik in je belt erbij en in je klassiek/hoge register, bijvoorbeeld: g tot c”’, met belt tot e” . Stemsoort: bas, bariton, tenor, alt, mezzosopraan, sopraan. Lyrisch, dramatisch. Als je het niet weet, dan kan een zanglesje geen kwaad. Als je het echt niet weet kun je het vaak weten als je let op je normale spreekstem. Die geeft vaak de stemsoort al aan. Dit is natuurlijk niet waterdicht. De centrale c = c’ . De c daarboven (vaak de overgang van de vrouwenstem) c” . De c onder c’ is de c-klein octaaf, geschreven met een kleine letter c (ongeveer onderin het bereik van een tenor). De c daaronder (C) is de c voor alleen de diepste mannenstemmen.
  • Foto: zorg voor een mooie, duidelijke foto waar je op lijkt.
  • Geen vakantiefoto’s maar eentje met een show/theateruitstraling. Liever geen saaie pasfoto’s. Geen zonnebrillen, pruiken of teveel aan make-up.
  • Zorg er voor dat de foto recent is. Geen foto’s van je 18e levensjaar terwijl je 30 bent.
  • Let op met veranderingen in haardrachten. Kan verwarrend werken voor de commissie.
  • Scan de foto op je CV of bevestig hem met een nietje. De foto los of met een paperclip is niet slim, aangezien hij kwijt kan raken in de administratieve rompslomp.
  • Neem altijd wat extra foto’s mee (nee, niet met handtekeningen erop natuurlijk…).
  • Handig om in je map wat extra CV’s mee te nemen.

↑ terug naar boven

 

1.5 Repertoire

  • Kies nummers omdat je ze goed kan zingen, niet omdat ze onbekend of “artistiek verantwoord” zijn. Grote kans dat de auditiecommissie er geen binding mee krijgt of dat het blijft hangen (of dat de pianist je binnensmonds vervloekt).
  • Let op met “uitgekauwde stukken” (of je moet ze heel goed uitvoeren of een eigen versie hebben).
  • Zorg er voor dat er een ontwikkeling in je stuk zit waar een regisseur of muzikaal leider mee kan werken. “Een potje met vet” ontwikkelt niet echt spectaculair…
  • Dodelijk zijn ook stukken waar het spannende moment pas na 5 coupletten gebeurt.
  • De opmerking “Maar nu komt het beste stuk” werkt niet als de commissie je na 5 coupletten pure verveling heeft gestopt.
  • Bij eigen versies van bekende stukken: blijf wel trouw aan het origineel, verknoei het stuk niet.
  • Eigen geschreven stukken kunnen soms. Vraag het bij de auditie of het mag. Het kan de commissie een indruk van je muzikaliteit geven (mits het stuk natuurlijk goed geschreven is…).
  • Belangrijk: bij sommige audities mag je maar 16 maten zingen. Dit gebeurt vaak bij de zogenaamde “cattle calls”: de 1e rondes voor een grote productie. Dan komen er honderden auditanten. Kies de 16 maten (achter elkaar natuurlijk…) waarin je het beste jezelf en je stem kan laten zien, ook al begint dat meteen op de hoogste noot. Ongeveer 16 dus, niet precies 16 uittellen… Als je je 16 maten hebt gedaan, kan het zijn dat de commissie meer wil horen, dus bereidt het hele nummer voor!
  • Neem naast je stukken die je hebt voorbereidt nog wat andere stukken die je goed kent mee. Keuzemogelijkheden zijn fijn voor de commissie. Het meest ideaal is een overzicht van een aantal nummers op een formulier zodat de commissie kan kiezen.
  • Ben voorbereidt op de vragen: “Jij mag kiezen welk nummer je gaat zingen”, of “de nummers die je hebt voorbereidt zijn eigenlijk niet zo goed, heb je nog iets anders?”, of “Met welk nummer wil je beginnen?”.

↑ terug naar boven

 

1.6 Bladmuziek

  • Lever de bladmuziek netjes aan; aan elkaar geplakt of in een map/boek.
  • Losse blaadjes kunnen tijdens de auditie van de piano vallen. Er zijn genoeg audities mislukt omdat de commissie meer aandacht had voor de pianist die tijdens het nummer een geweldige goochelact doet omdat hij krampachtig zijn blaadjes bij elkaar probeert te rapen tijdens het spelen. Gevolg: de commissie heeft niks gezien van jouw geweldige performance en de pianist wil jou graag bijten.
  • Bladmuziek niet vouwen of oprollen! Bladmuziek moet er niet uitzien alsof je het net uit de kattenbak hebt gehaald.
  • Kijk uit dat boeken niet te “nieuw” zijn: ze kunnen dan steeds dichtvallen tijdens de auditie.
  • Zorg er voor dat de bladmuziek volledig is: kijk het dus vantevoren na.
  • Zorg dat de bladmuziek op volgorde ligt.
  • Staat het in de goede toonsoort? Vaak wordt de originele toonsoort uit de show verlangd i.v.m. stemsoort. Je kunt een auditienummer niet zo maar van toonsoort veranderen, of je moet zeker weten dat het nummer dan nog steeds interessant is om naar te luisteren.
  • Ga als vrouw geen mannenstukken zingen of andersom. Dit is meestal erg vreemd voor een commissie. Bij “onzijdige” popnummers werkt dit beter.
  • Zorg voor de goede toonsoort op de bladmuziek. Kom niet met een stuk dat lijkt op krentenbrood (met veel noten dus) en dan aan de pianist vragen of hij alles drie tonen lager wil spelen. Dat kan alleen als je je eigen begeleider meeneemt. Of je moet een akkoordenschema hebben en de pianist zou het dan eventueel kunnen.
  • Als je vraagt om een toonsoort te veranderen ga dan niet meer vragen dan een halve of hele noot hoger/lager. Anders wordt het echt lastig voor de pianist.
  • Extra exemplaren van je monoloog of bladmuziek meenemen is aan te raden.

↑ terug naar boven

 

 

Download het boek

Hoofdstuk 2 - Tijdens de auditie
Share: Facebook Share: Twitter Share: Hyves Share: E-mail