Na de auditie

 

3.1 Vervolgrondes

  • Als de 1e audities goed zijn gegaan kunnen er vervolgrondes volgen. Bij opleidingen zijn dit vaak nog 1 of 2 rondes meer. Bij produkties kan het om 1 vervolgronde gaan maar ook nog om veel, veel meer. Er zijn voorbeelden van collega’s van mij die 12 rondes hebben moeten doorlopen en dan toch nog worden afgewezen vanwege de spraak of lichaamslengte. Bij produkties is het voor de auditiecommissie ook niet altijd duidelijk wat ze zoeken. Vaak is het dan ook een puzzel van alle auditanten bij elkaar te zetten in allerlei combinaties om te kijken wat het beste past.
  • Behalve als het vernoemd wordt hoef je bij een 2e ronde meestal geen nieuwe nummers/monologen in te studeren. Want je hebt blijkbaar indruk gemaakt met je materiaal bij de 1e ronde. Niet bang zijn dat ze denken:”Heeft ze nou weer dat nummer…”. Vaak weet de commissie dat niet meer, of is juist blij met de herkenning. Dit geldt niet als je te horen krijgt dat je iets anders moet voorbereiden. Als je een nieuw nummer opkrijgt om te zingen bereid je het weer gedegen voor. Als het nummer je niet zo ligt (qua stemsoort of interpretatie): helaas, gewoon doen wat ze vragen. Desnoods pas je wat aan als het echt “vrij onmogelijk” is, maar probeer het wel.
  • Als je niet kunt komen naar een vervolgronde (of wil): Bedank voor de aandacht en de moeite en vernoem eventueel waarom je niet kan (als dit een goede indruk nalaat). Correctheid en beleefdheid wordt zeer op prijs gesteld.

↑ terug naar boven

 

3.2 Volgende audities

  • Als een auditie niet goed is gegaan of is verknald, wil dat niet zeggen dat je de volgende keer geen kans zou hebben. Jij kan ook eens een slechte dag hebben. En de ene show ligt je goed en de andere niet. Dus gewoon weer auditie doen en leren van je fouten.
  • Je komt alleen op de “zwarte lijst’ als je mensen hebt beledigd of hebt voorgelogen. Of je moet je hebben misdragen bij een eerdere productie van die maatschappij/regisseur.
  • Soms heb je voor je gevoel geen goede auditie gedaan, of was de productie totaal niet in “jouw straatje”. Het kan zijn dat een commissie jou wel in gedachte houdt voor een andere productie/opleiding waar je beter voor geschikt bent.

↑ terug naar boven

 

3.3 Afwijzing

  • Als je een afwijzing krijgt is dat niet het einde van de wereld: je paste niet in het plaatje of je was nòg niet goed genoeg. Er zijn nog genoeg andere shows/opleidingen, of je had pech, of je moet nog meer gaan studeren.
  • Een afwijzing zegt niet dat je geen talent zou hebben.
  • Vergeet niet dat auditeren een vak is. En je moet er de lol van gaan inzien, anders gaat het je tegenwerken.
  • Als je wilt weten waarom je bent afgewezen, dan kun je vaak nog bellen met de maatschappij/opleiding. Dit kan heel leerzaam en confronterend zijn. Respecteer de mening van de commissie. En natuurlijk “hebben ze het fout”, maar ieder mens maakt fouten… Blijf vriendelijk en hou de eer aan jezelf.
  • Soms heb je een geweldige auditie gehad en met heel veel lol met de commissie gewerkt en zij met jou, maar je wordt toch afgewezen omdat je het type niet bent. Niet erg: dat zijn vaak de leukste herinneringen!

↑ terug naar boven

 

3.4 Typecasting

  • In de huidige (musical) theaterwereld is er een groot aanbod van auditanten met een hoog niveau. Daarom kunnen producenten en regisseurs kiezen uit heel veel mensen. Vaak wordt er dan gekeken of iemand “het bepaalde type is” voor de show. Vaak hoopt men dan dat die auditant ook daadwerkelijk iets kan en anders wordt iemand binnen korte tijd naar het goede niveau gecoacht. Verkoopcijfers en naamsbekendheid gaan soms voor vakmanschap. Dit kan frustrerend werken voor andere auditanten, omdat zij het misschien “beter kunnen “. Laat je hier niet door afleiden; als je lang genoeg volhoudt is er werk voor je. Overigens zijn veel auditanten, die worden gekozen op naams- of TV-bekendheid, niet blij met hun stempel: soms krijgen ze een leuke rol, maar vaak krijgen ze ook een rol die ze niet aankunnen qua stem/spel. De slechte recensies doemen al op in de verte in hun gedachten... Maar ze willen ook vaak niet weigeren, aangezien ze bang zijn om “uit de picture” te raken.

↑ terug naar boven

 

Hoofdstuk 2 - Tijdens de auditie

Download het boek

 
Share: Facebook Share: Twitter Share: Hyves Share: E-mail